Internt referansenummer:B-000013
Kilde:
Rutebåtene på Telemarkskanalene
Av: Harald Lorentzen
 Thor Hansen
 Per Svein Bratsberg
Utgitt på ”Eget forlag” i 1985
Klikk her for å lese om forfatterne
Klikk her for å lese forordet


 På vei mot århundreskiftet

telemarkskanalene_side_022.jpg

Kanalbrygga i Skien rundt 1890-årene. Båtene vi ser er vel "Sirius" og "Løveid"
Foto: Kjell Malmgren
(For informasjon om flere bilder av Kjell Malmgren eller fra Telemark…klikk her)

Med den økende trafikken måtte man prøve å utvide fartssesongen, men høsten og vinteren 1881 var et eksempel på hvor vanskelig dette var. Først 16. mai kunne “NORDSJØ» for første gang dampe oppover etter at slepebåten «FRAM» hadde brøytet opp råk til den. Dette var også første året man benyttet seg av regelmessig isbryting på Norsjø. Før hadde menneskelig kraft vært enerådende for å lage råk om vinteren og våren. I 1880 ble det bevilget 500 kroner til «råkskjæring» fra Løveid til Munken. Da var det folk som skar is og dyttet isblokkene under isen etter hvert som de skar seg fram.

I 1890 går det 2 båter hver vei hver dag i ruten Skien—Gvarv—Notodden. Reisetiden ble kortere og kortere og snart var den nede i 3 1/2 time for turen Notodden—Skien. Det ulte fra dampskipsfløyter og sluseporter åpnet og lukket seg i Løveid og i Skien, hele 2650 skip, med stort og smått, passerte Norsjø-Skiens-kanalen på ett år.

Konkurransen var blitt avløst av samarbeid som snart skulle komme i enda sterkere former — sammenslutning.

Amtmann Aall, kanalens far gikk bort i 1894, for å hedre ham ble det reist en hyste av ham i Løveids sluser, en byste som ennå står på samme sted.

Del på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *