Internt referansenummer:B-000013
Kilde:
Rutebåtene på Telemarkskanalene
Av: Harald Lorentzen
 Thor Hansen
 Per Svein Bratsberg
Utgitt på ”Eget forlag” i 1985
Klikk her for å lese om forfatterne
Klikk her for å lese forordet

Fra innsjø til saltvann

– fra hjul til propell

Løveidkanalen skapte imidlertid hodebry for «Norsjøselskapet». Lengden av slusekamrene i Løveid var 37.65 meter, bredden var 6.9 meter og dybden 2.59 meter. Selskapets skip, hjulbåten
telemarkskanalene_side_013.jpg
Den største hendingen i Telemarks historie må vel være utbyggingen av kanalsystemet i forrige århundre. Her fra Løveid sluser som ble åpnet i 1861.
Foto: Fra forfatternes eget arkiv

«STATSRAAD STANG» var jo altfor stor til å kunne passere slusene. Skulle man fortsatt satse på å ha hegemoniet på Norsjø, eller skulle man drive sin rute fra Fjærestrand? Man så selvsagt de nye fordeler, og i 1862 fikk man så levert det nye skipet fra Akers mek. Verksted. Det ble oppkalt etter kanalens far, «AMTMAND AALL», var 89.4 fot langt, 12.3 fot bredt og hadde 6.3 fot dyptgående. Båten var dessuten en skruebåt, hjulbåtene var nå blit avlegs allerde.

telemarkskanalene_side_014.jpg
"Amtmand Aall" på vei ut av Løveid-kanalen. Et nytt viktig avsnitt i Telemarks historie var innledet. Bemerk slusemesterboligen øverst i bildet – en bolig som eksisterer ennå (i 1985) – 100 år etter at bildet er tatt.
Fotot: Fra forfatternes eget arkiv

Den nye båten brukte 1 ½ tønne kull i timen og kaptein ombord var J. Haraldsen, ellers besto bestningen av 5 mann. Passasjersertifikatet lød på 195. D/S «AMTMAND AALL» var altså det første skipet som fraktet passasjerer og gods fra Skien til Notodden gjennom de nye slusekamrene.

Nå kunne posten fraktes mye raskere med dampskip til Ulefoss, Gvarv og Heddal før den spredte seg ut videre innover i Telemark, men først 30 år senere kom den inn i fast form om bord på dampskipene. Foreløpig var det bare postsekker som ble fraktet som «styrmannspost».

Fra 1862 var begge «Norsjøselskapet»s skip i drift samtidig i noen år, D/S «AMTMAND AALL» i ruten Skien—Hitterdal og hjulbåten «STATSRAAD STANG» i ruten Fjærestrand—Hitterdal.

I 1866 ble imidlertid den gamle hjulbåten tatt fra hverandre og fraktet i deler ned til Skien, der den ble klinket sammen igjen og fikk saltvann under kjølen.

Del på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *