Internt referansenummer: 10.09.2010 – A
Kilde:
FEM ÅR – Menn forteller
Innsamlingsleder:Knut Ottem
Utgitt i 1995
(Klikk her for å lese Forordet til boken)

Hjalp engelske flygere

Intervjuobjekt:    
Oskar Odinsen (1909)

Intervjuer:
Bjørn 0. Borstad og Øyvind Brevik

Åsly skole

Det var den 9. april 1940 at tyskerne kom til Fevåg. Den 24. april forlangte engelskmennene, som lå og sloss med tyskerne i Snåsa, å få vite hvordan forholdene var ved Hysnes fort. Oskar var villig til å gå over fjellet til Namdalseid, hvis han fikk en med seg, noen som var kjent i fjellområdene der. Oskar var en vanlig sjøgutt som aldri hadde vært noen særlig fjellkar, men han tok sjansen.

Han gikk over til Verran og fikk låne båt av lensmannen Altret. Han kjørte innover til Follafoss og videre innover til Namdalseid. Der overnattet han en natt sammen med engelskmennene på en skole.Han returnerte dagen etter. Da han kom ned til Stjørna, fikk han overnatte hos stortingsmann Ramsvik. I fem-seks tiden morgenen etter ble han vekket. Det var telefon fra Andreas Anne. Han fortalte at det hadde falt ned et fly like utenfor skjæret i Stjørna. Oskar dro til Andreas Aune for å snakke med han. Like etterpå kom de to engelske flygerne gående oppover. Oskar ble en stund hos Aune.

Til Namdalseid

Utpå kvelden skjønte de at det var fare på ferde. Engelskmennene måtte straks gjemme seg. Oskar ble med dem. Moholt kom med hest og slede og kjørte dem oppover til Øyan. Om kvelden diskuterte de hvor de skulle dra. De hadde tre alternativer. De kunne dra til Sverige, Namsos eller Namdalseid. Både på Namsos og Namdalseid lå engelskmennene. Det ble til at de dro til Namdalseid. De to engelskmennene fikk hvile seg en stund. Oskar var våken og holdt vakt. I totida på natta begynte de på turen. Engelskmennene kunne ikke gå på ski, så det passet dem ypperlig å gå på skaresnøen, som var akkurat hard nok på den tiden. De gikk over til en bondegård og spurte om å få låne en hest. Det var ei føllmerr han hadde, og den kunne de ikke bruke. I stedet ba han dem inn på mat og kaffe. Etterpå skulle han kjøre dem et stykke innover til Malm. Da de nærmet seg Verrabotten, møtte de lensmannen fra Verran i båt. Han stilte båten sin til disposisjon.

De begynte å kjøre mot Malm. Ved Skarnsundet fikk de øye på en tysk destroyer med mange tyskere om bord. Oskar og engelskmennene vinket til dem, og tyskerne fattet ingen mistanke og vinket tilbake. De kjørte parallelt med tyskerne innover. Tyskerne var på vei til Steinkjer for å ta byen. Engelskmennene tok drosje fra Malm og innover til Namsos. Derfra fikk de skyss med en engelsk krysser over til England. Oskar returnerte samme dag uten problemer.

Avslørt?

Noen dager etter at Oskar hadde vært og levert engelskmennene, var han en tur i Trondheim.
På tilbaketuren på Fosen-båten var det mye folk. Det vrimlet av nazister og tyskere. Oskar overhørte en samtale mellom noen personer. De snakket om flyet som hadde falt ned i Stjørna. Det var også en dame der som hørte at de hadde fått feil opplysninger. Dette visste hun bedre enn dem. Hun fortalte at det var en sjøgutt som hadde vært innom hos dem og lånt hesten deres. Plutselig glapp navnet til Oskar ut. Da ble Oskar nervøs, for det var jo mange nazister på båten. Han gikk ut på dekk. Hvis det ble razzia om bord på båten, var Oskar fast bestemt på å hoppe, for båten var ikke så langt fra land. Men det gikk heldigvis bra. Oskar slapp å hoppe, men var ganske nervøs en stund framover.

Han har senere hatt besøk av major Fraser, en av flygerne som han hjalp over fjellet i 1940. Rett før jul 1994 fikk Oskar et brev fra Frazer. Han skrev og takket nok en gang for livet. Han skrev at hadde ikke Oskar berget dem over fjellet for snart 55 år siden, så hadde de måtte sitte i fengsel i fem år, og Oskar hadde blitt skutt.

Oskar sitter igjen med mange minner fra krigen og var heldig som slapp unna med livet i behold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.